Povjerenstvo za dodjelu Nagrade „Fran Galović“ 2018. za najbolje samostalno objavljeno književno djelo na temu zavičaja i/ili identiteta od 61 knjige pristigle na natječaj odabralo je 10 finalista.
Među njima su suvremeni klasici te autori srednje i mlađe generacije, kajkavci i čakavci, pjesnici i prozaici, postmodernisti i tradicionalisti, itd. Neke su knjige već i nagrađivane, a obrađuju ruralne i urbane te osobne i društvene teme, dotiču se stvarnosti i fantastike, provincija i metropola, života i smrti, prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, te ponajviše zavičaja, ali i bezzavičajnosti, odnosno izgradnje, ali i gubitka identiteta:
- Božica Brkan: Život večni
- Monika Herceg: Početne koordinate
- Tanja Mravak: Naša žena
- Franjo Nagulov: Obnovljivi izvor energije
- Denis Peričić: Tijelo od snova
- Mile Stojić: Himna poraženih
- Drago Štambuk: Theurgia
- Marina Šur Puhlovski: Divljakuša
- Milko Valent: Otvorena rosa
- Irena Vrkljan: Pjesme, nepjesme
U odabiru pobjednika, povjerenstvu će kao i prošlih nekoliko godina, pomoći čitatelji. Naime, u narodnim knjižnicama u Koprivnici, Križevcima, Đurđevcu, Ludbregu i Virju te u Sveučilišnoj knjižnici Sveučilišta Sjever od 14. rujna do 12. listopada čitatelji će moći glasovati za svojeg favorita među 10 ponuđenih. Svi glasači ulaze i u nagradnu igru – u svakoj od knjižnica slučajnim odabirom bit će odabran po jedan dobitnik nagrade, a to su knjige kandidata za nagradu.
Autor koji dobije ukupno najviše glasova čitatelja dobiva jedan glas u konačnom glasovanju za dobitnika nagrade, u kojem sudjeluju i tri člana povjerenstva, koji svaki imaju po jedan glas. Povjerenstvo djeluje u sastavu: dr. sc. Mario Kolar (predsjednik), dr. sc. Željka Lovrenčić i dr. sc. Matija Ivačić.
Dobitnik Nagrade „Fran Galović“ 2018. bit će proglašen na zatvaranju 25. „Galovićeve jeseni“ 27. listopada 2018. u Koprivnici. Nagrada se sastoji od plakete, kipića s likom Frana Galovića i 10.000 kuna.
Opis knjiga finalista*
(* Opisi knjiga informativnog su karaktera. Većinom su preuzeti s korica knjiga, iz njihovih predgovora ili pogovora, ili sa mrežnih stranica njihovih nakladnika. Opisi knjiga nužno ne odražavaju mišljenje povjerenstva i organizatora nagrade.)
Božica Brkan
ŽIVOT VEČNI Acumen |
Unatoč naslovu zbirke koji sugerira onostranost i zagrobnost, priče s crne, a nerijetko i s humorne strane, govore i o svakidašnjem životu onih koji su živjeli nekad te onih koji žive danas, ali i onih koji će tek biti na ovome i na onome svijetu. Dvadesetak priča uvrštenih u zbirku pisano je (već gotovo nestalim) kajkavskim (kekavskim) idiomom autoričina moslavačkoga rodnog sela Okešinca. | |
Monika Herceg
POČETNE KOORDINATE SKUD Ivan Goran Kovačić |
U svojem već nagrađivanom pjesničkom prvijencu autorica se upušta u avanturu promišljanja i ispisivanja događaja i osoba vezanih uz tematiku vlastitog djetinjstva i zavičaja, iznova gradeći iz pjesme u pjesmu vlastiti, fluktuirajući identitet, koji se od ishodišta neprestance mijenja u prostoru i vremenu, ali istovremeno se kreće po pravilnim putanjama životnih ciklusa. | |
Tanja Mravak
NAŠA ŽENA HENA COM
|
Minimalnim i nenametljivim jezikom te realističkim diskursom priče uvrštene u ovu knjigu otkrivaju grčeve u likovima i pletu dinamične fabule o životu običnih ljudi u običnim situacijama, koje otkrivaju izrečenu ili češće prešućenu, u pravilu unutarnju, osobnu dramu. Zakotrlja se iz nevine situacije groteska, komedija koja nikada nije samo smiješna, nego sa sobom nosi i nešto melankolije, tuge ili sućuti. | |
Franjo Nagulov
OBNOVLJIVI IZVOR ENERGIJE Društvo hrvatskih književnika |
Koliko god da su Nagulovljeve pjesme uronjene u stvarnost, i to njezinu manje ljepšu, pa i tragičnu stranu, toliko izbjegavaju jamranje i kukanje, a nedaćama se suprotstavljaju sada već nagulovljevski specifičnim ironijskim i samoironijskim odmakom. Nije to ironija zbog nemoći ili odustajanja od borbe, nego ona koja jedina može raskrinkati poludjelu suvremenost, koja da nije tragična, bila bi smiješna. | |
Denis Peričić
TIJELO OD SNOVA HENA COM |
Peričić je vješt eksperimentator raznim jezičnim varijetetima, eruditski i profesionalno upućen u literarnu tradiciju, koju često citira. Motivsko-tematski dijapazon njegovih priča je impresivan (od 17. do 31. stoljeća!), a klasična i znanstvena fantastika, horor, satira, sjetna poetičnost, izrazita duhovnost i brutalni realizam supostoje skladno i prirodno, baš kao i prošlost, sadašnjost i budućnost. | |
Marina Šur Puhlovski
DIVLJAKUŠA v|b|z |
Riječ je o (anti)ljubavnom romanu, zapravo priči o životu koji curi kroz prste, o našim životima u kojima nas nema, a kad napokon shvatimo što nam se dogodilo − život je već ostavio duboke, trajne ožiljke. Pisan dugim, ali jasnim rečenicama, s dobro profiliranim likovima i smislom za detalj, Divljakuša je roman koji potresnu dramu tananih međuljudskih odnosa transformira u snažnu jezičnu umjetninu. | |
Mile Stojić
HIMNA PORAŽENIH v|b|z |
Stojićeva poezija ponekad je bolno direktna, beskompromisna, i kao da udara tamo gdje boli ili gdje su čvorišta naših živaca. Neovisno o tome da li tematizira rat, opsadu Sarajeva, traumatična poslijeratna iskustva ili pisanje. U Himni poraženih to je itekako važna tema i Stojić pisanju nastoji unutar svoje knjige vratiti važnost, jer sve nam se više čini da je i pisanje samo zapravo “himna poraženih”. | |
Drago Štambuk
THEURGIA Školska knjiga |
Nova Štambukova pjesnička zbirka, iako okrenuta boravku u Brazilu, najdublje je impregnirana čežnjom za domovinom, a žanrovski varira između pjesme u prozi i lirskog dnevnika. Knjiga Theurgia sastavljena je od četiri ciklusa, od kojih svaki ima točno osamdeset čestica. Takva stroga arhitektura svjedoči o pretenziji svojevrsnog svođenja računa s jednim dijelom doživljajnosti i refleksivnosti. | |
Milko Valent
OTVORENA ROSA v|b|z |
Sastavljena od četiri kruga kritičkih poetskih putovanja tranzicijskim podnebljem Hrvatske, Europe i Sjeverne Amerike, Otvorena rosa valentovski je prepoznatljivi reprezentativni primjer hrvatskog pjesništva koje od Kamova do Valenta ne odustaje od provokativnog poetskog ispisivanja svijeta kakav on, nažalost, jest, a ne kakav bi trebao ili mogao biti u prividno lirskoj tankoćutnosti. | |
Irena Vrkljan
PJESME, NEPJESME v|b|z |
Pjesme uvrštene u zbirku nastale su kad se autorica nakon smrti supruga 2014. iz Berlina vratila u Zagreb. Ove pjesme posve su različite od njezine mladenačke poezije; govore o samoći, tjeskobi, tuzi, osjećajima koji ćute prazninu. Autorica u njima bilježi sjećanja i uspomene, osjećajući da vrijeme bježi. U usporedbi s nepjesmama, pjesme iz naslova knjige krajnje su jednostavne, životne i stvarne. |